Gå direkt till innehåll.
Logotyp HKR
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
In English
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
  • Logga in
  • Canvas lärplattform
  • E-post
  • Studentportalen
  • För medarbetare, Greenroom
Socialt arbete med ensamkommande barn
Utbildning
Forskning
Samverkan
Om oss
Socialt arbete med ensamkommande barn
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Kursplan
Litteraturlista
Kontakt
  • Trygghet och säkerhet
  • Bibliotek
In English
Logotyp HKR
  • Utbildning
  • Forskning
  • Samverkan
  • Om oss
Mer innehåll
  1. HKR
  2. Socialt arbete med ensamkommande barn
  3. Litteraturlista
  1. HKR
  2. Socialt arbete med...
  3. Litteraturlista

Socialt arbete med ensamkommande barn
7,5 hp

Kurskod: SA8720

Beslut: Fastställd av Utbildningsnämnden för hälsa och samhälle 2012-12-13. Giltig från och med 2013-01-21.

Nivå: Avancerad nivå

Ämnesgrupp: Socialt arbete och social omsorg ()

Ämne/områdeskod: Socialt arbete (SAA)

Utbildningsområden: Samhällsvetenskapliga området 70%

Huvudområde: Socialt arbete

VFU-andel: -

Engelsk titel: Social Work with Unaccompanied Refugee Children

Revideringar

Litteratur

Litteraturlistan kan komma att revideras fram till 8 veckor före kursstart.

Kurslitteratur finns i viss omfattning att låna eller ladda ner på biblioteket. Talböcker för studenter med läsnedsättning finns sök- och nedladdningsbara i Legimus.

  • Brunnberg, Elinor, Borg, Rose-Marie & Fridström, Camilla (2011), Ensamkommande barn : en forskningsöversikt. Lund : Studentlitteratur (156 s).

  • Fälldin, Kerstin & Strand, Görel (2010), Ensamkommande barn och ungdomar : en praktisk handbok om flyktingbarn. Stockholm : Natur & Kultur (155 s).

  • Kohli, Ravi K. S. (2007), Social work with unaccompanied asylum seeking children. Houndmills : Palgrave Macmillan (240 s).

  • Nagel, Joane (2003), Race, ethnicity, and sexuality : intimate intersections, forbidden frontiers. New York : Oxford University Press (308 s). Läsanvisningar Kap. 1-2.

  • Nygren, Pär & Thuen, Harald (2008), Barn og unges kompetanseutvikling. Oslo; Oslo Universitetsforlaget (240 s). Läsanvisningar Kap. 2-4 samt 12-14.

Vetenskapliga artiklar i omfattningen totalt 100 sidor tillkommer i samråd med kursansvarig lärare samt 300 sidor som studenten väljer utifrån intresseområde i samråd med eaminator.

Kortadress: www.hkr.se/ksa8720

Dela

  • Länk, dela på e-post (öppnas i mail-program)
  • Länk, dela på LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Länk, dela på Facebook (öppnas i nytt fönster)
Dela

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
 
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025
  • LinkedIn (öppnas i nytt fönster)
  • Youtube (öppnas i nytt fönster)
  • Instagram (öppnas i nytt fönster)
  • Facebook (öppnas i nytt fönster)
Följ oss

Högskolan Kristianstad är en del av COLOURS European University Alliance, ett samarbete med åtta andra europeiska universitet.

Colours logotyp.

Kontakt

Telefon: 044-2503000

E-post: info@hkr.se

Fler kontaktuppgifter

Hitta hit

Trygghet och säkerhet​​​​​​​​​​​
Vid nödsituation, ring 112
Högskolans väktare nås på 044-2503650

Genvägar

  • Canvas lärplattform
  • E-post, logga in
  • Studentportal
  • Jobba hos oss
  • För medarbetare
  • Visselblåsning
  • Om cookies
  • Tillgänglighet
© Högskolan Kristianstad 2025